Open

Coming up

Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

BUSINESS DAILY

Oil prices ‘could fall further’ without OPEC output cut

Read more

ENCORE!

Film Show: 'Nobody From Nowhere', 'Asterix and Obelix' and 'In The Family'

Read more

FOCUS

One year on, what has Maidan changed in Ukraine?

Read more

MEDIAWATCH

Sarkozy criticised for comments about former Justice Minister's origins

Read more

DEBATE

The Pope's Wake Up Call: How to Kickstart "Haggard" Europe

Read more

FACE-OFF

François Hollande's private life faces global scrutiny

Read more

WEB NEWS

Web users react to Ferguson grand jury decision

Read more

WEB NEWS

USA: Online reactions to the death of Tamir Rice

Read more

MIDDLE EAST MATTERS

Israel: Business is booming in gun shops

Read more

Asia-pacific

Web censored for stories on president's son

Text by NEWS WIRES

Latest update : 2009-07-27

Chinese Web censors have blocked sites with information about a bribery investigation into a company linked to Hu Haifeng, the sun of President Hu Jintao.

AFP - China's Internet censors blocked news Thursday about a graft probe in Namibia involving a firm linked to the son of President Hu Jintao, as the state-run media ignored the sensitive issue.
  
Two Namibians and a Chinese national were arrested last week in Namibia as part of a probe into bribery allegations involving Nuctech, a company headed until last year by Hu's 38-year-old son, Hu Haifeng.
  
Searches for information on the case and Hu Haifeng's connection to it on Chinese Web portals turned up error messages such as: "The search results may contain content not in line with relevant laws, regulations and policies."
  
Such results on China's heavily censored Internet are typically returned when a Web user seeks banned information.
  
China has a history of blocking access to sensitive data on the Internet, especially concerning politics and the lives of top leaders.
  
Popular sites such as Facebook, YouTube and Twitter have been blocked for weeks as censors sought to limit the information flow over deadly unrest in Xinjiang and the 20th anniversary of the Tiananmen Square crackdown.
  
The US-based China Digital Times, which monitors Web developments in China, said propaganda officials had issued an order banning various Internet searches related to the Nuctech case.
  
Xiao Qiang, who heads China Digital Times, said it was an "iron-clad" rule that negative information on top leaders and their families be kept from the public, but that such efforts often fuelled interest and the news leaked out.
  
"Censorship backfires on the censors much more in the Internet age," he said in an email to AFP.
  
China Digital Times and media watchdog Reporters Without Borders said it appeared the Nuctech Internet censorship had been in place for a few days.
  
China's mainstream media is more tightly controlled by the government, and newspapers as well as television news have also made no mention of the Nuctech case in recent days.
  
Hu Haifeng was president of Nuctech, which provides security scanning equipment, until last year, when he was promoted to Communist Party secretary of Tsinghua Holdings, which controls Nuctech and more than 20 other companies.
  
Nuctech representative Yang Fan and two Namibians, Teckla Lameck and Jerobeam Mokaxwa, were arrested after Namibia's Anti-Corruption Commission discovered that a 12.8 million dollar down payment on 13 scanners had been diverted to a firm called Teko Trading owned by the two Namibians.
  
Nuctech has a Namibian government contract to supply security scanning equipment in a 55.3 million dollar deal, paid for with a Chinese loan granted when the Chinese president visited the country in 2007.
  
Investigators say the down payment was diverted to Teko Trading between March and April.
  
All three of the accused later drew large sums from the Teko account, with Yang taking 16.8 million Namibia dollars (2.1 million US dollars), most of which he is said to have paid into an investment fund, investigators say.
  
China's foreign ministry declined comment when contacted by AFP about the case on Wednesday, referring queries to Nuctech.
  
However staff at Nuctech's Beijing-based headquarters declined comment.
  
"We never speak to the media," said a woman who answered the phone.

Date created : 2009-07-23

COMMENT(S)