Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

EYE ON AFRICA

More than 100 Nigerian schoolgirls still missing after Boko Haram attack

Read more

FOCUS

Italy helps integrate asylum seekers through training schemes

Read more

ENCORE!

Film show: Berlinale, 'The Shape of Water' and 'I, Tonya'

Read more

ACCESS ASIA

Korea's divided families: Hopes for a reunion after decades apart

Read more

MIDDLE EAST MATTERS

Iranian singer Sepideh Jandaghi: The trapped voice

Read more

IN THE PRESS

Royal gatecrasher! Queen Elizabeth attends London Fashion Week

Read more

BUSINESS DAILY

Venezuela launches its own cryptocurrency

Read more

IN THE PRESS

The secrets of Jean-Marie Le Pen: Far-right party founder publishes tell-all

Read more

EYE ON AFRICA

Tens of thousands bid farewell to Morgan Tsvangirai

Read more

Europe

False report of Russian invasion spurs panic

Text by News Wires

Latest update : 2010-03-14

A fake report by a television station declaring a Russian invasion and the death of Georgian President Mikheil Saakashvili sparked panic among Georgians on Saturday. The pro-Saakashvili station was taking a swipe at opponents of the government.

REUTERS - Panic gripped Georgia on Saturday when a pro-government television station broadcast a fake report that Russian tanks had entered the capital and President Mikheil Saakashvili had been killed.

Imedi TV introduced the report as an “imitation of possible events”, but the warning was lost on many viewers as mobile phone networks crashed and residents of Tbilisi rushed into the streets.
 
The report thrust the ex-Soviet neighbours back to August 2008, when Russia crushed an assault by U.S. ally Georgia on the rebel region of South Ossetia in a five-day war and sent tanks to within 45 km (28 miles) of Tbilisi.
 
The Georgian Interior Ministry said the report, which did not carry a banner saying it was a hoax, caused “great panic”. A cinema in Tbilisi emptied as parents called their children home, a frantic filmgoer said.
 
Russian Interfax news agency flashed the report on the “alleged” but unconfirmed entry of Russian tanks and death of Saakashvili, and Moscow’s Echo Moskvy radio station interrupted its regular programming with the ‘news’.
 
Using archive pictures from the 2008 war, Imedi showed advancing Russian tanks.
 
Switching to a live talkshow, the anchor apologised for any panic the report had caused, saying: “We just wanted to show what the worst day in Georgian history might look like.”
 
The report was a barely disguised swipe at opponents of Saakashvili who recently met Russian Prime Minister Vladimir Putin in Moscow and called for the countries to restore ties.
 
Georgy Arveladze, head of Georgia Media Production Holding which owns Imedi, told Reuters the aim was to show the “real threat” of how events might unfold.
 
Dozens of angry Georgians converged on Imedi, where opposition politician Nino Burjanadze told reporters the stunt was “disgusting”.

 

Date created : 2010-03-14

COMMENT(S)