Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

THE OBSERVERS

A Lebanese prison 'run by Islamists', and children tear-gassed in Kenya

Read more

FOCUS

Pegida, the movement dividing Germany

Read more

ENCORE!

Film Show: 'The Imitation Game', 'Phoenix' and the French Oscars

Read more

#TECH 24

'The Imitation Game': A Tribute to Alan Turing, the Father of Computers

Read more

FACE-OFF

Greek elections: A domino effect in France?

Read more

BUSINESS DAILY

Apple breaks profit record as new iPhone bears fruit

Read more

IN THE PAPERS

'There have never been so many jobseekers in France'

Read more

WEB NEWS

Japan: Online campaign to free journalist held by IS group

Read more

MIDDLE EAST MATTERS

Who is Sajida al-Rishawi, the Iraqi woman IS group wants released?

Read more

Europe

False report of Russian invasion spurs panic

Text by News Wires

Latest update : 2010-03-14

A fake report by a television station declaring a Russian invasion and the death of Georgian President Mikheil Saakashvili sparked panic among Georgians on Saturday. The pro-Saakashvili station was taking a swipe at opponents of the government.

REUTERS - Panic gripped Georgia on Saturday when a pro-government television station broadcast a fake report that Russian tanks had entered the capital and President Mikheil Saakashvili had been killed.

Imedi TV introduced the report as an “imitation of possible events”, but the warning was lost on many viewers as mobile phone networks crashed and residents of Tbilisi rushed into the streets.
 
The report thrust the ex-Soviet neighbours back to August 2008, when Russia crushed an assault by U.S. ally Georgia on the rebel region of South Ossetia in a five-day war and sent tanks to within 45 km (28 miles) of Tbilisi.
 
The Georgian Interior Ministry said the report, which did not carry a banner saying it was a hoax, caused “great panic”. A cinema in Tbilisi emptied as parents called their children home, a frantic filmgoer said.
 
Russian Interfax news agency flashed the report on the “alleged” but unconfirmed entry of Russian tanks and death of Saakashvili, and Moscow’s Echo Moskvy radio station interrupted its regular programming with the ‘news’.
 
Using archive pictures from the 2008 war, Imedi showed advancing Russian tanks.
 
Switching to a live talkshow, the anchor apologised for any panic the report had caused, saying: “We just wanted to show what the worst day in Georgian history might look like.”
 
The report was a barely disguised swipe at opponents of Saakashvili who recently met Russian Prime Minister Vladimir Putin in Moscow and called for the countries to restore ties.
 
Georgy Arveladze, head of Georgia Media Production Holding which owns Imedi, told Reuters the aim was to show the “real threat” of how events might unfold.
 
Dozens of angry Georgians converged on Imedi, where opposition politician Nino Burjanadze told reporters the stunt was “disgusting”.

 

Date created : 2010-03-14

COMMENT(S)