Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

MEDIAWATCH

'Where is the solidarity for Somalia?'

Read more

EYE ON AFRICA

Liberia's presidential election: Results trickle in as observers give thumbs-up

Read more

THE DEBATE

France's Weinsteins: Watershed moment in fight against sexual abuse?

Read more

FOCUS

A shield and a target: France's anti-terrorism operation 'Sentinelle'

Read more

MEDIAWATCH

#MeToo and #BalanceTonPorc expose extent of sexual harassment

Read more

ENCORE!

Musical maestro Philippe Jordan on bringing passion to the Paris Opera

Read more

IN THE PAPERS

'Black day for democracy': Malta in mourning after top journalist is murdered

Read more

IN THE PAPERS

Has the Weinstein scandal 'freed' women from their silence?

Read more

THE DEBATE

Europe’s newest face: Kurz’s election win indicates rightward shift for Austria

Read more

IN THE PAPERS

An overview of the stories making the French and international newspaper headlines. From Monday to Friday live at 7.20 am and 9.20 am Paris time.

Latest update : 2010-09-06

British tabloids in hot water over illegal phone tapping allegations.

In today's international papers- British tabloid the News of the World is in hot water over phone tapping allegations, the Spanish press is sceptical about Basque terrorist group ETA's ceasefire plans and Belgium is closer than ever to splitting in two.

Kicking off with a major investigation carried out by the New York Times- they sent a team of reporters to London for the summer to dig up dirt on illegal phone tapping at the News of the World-

 

That’s a British tabloid owned by media mogul Rupert Murdoch-

 

Now this scandal dates back to 2006 when it turned out the paper had hired private investigators to illegally listen in to Prince William and Harry’s phone calls.

 

The paper’s royal editor was jailed for six months for that crime and the then editor Andy Coulson was forced to resign- although he swore he had no idea the illegal listening was going on.

 

Now the NYT’s huge enquiry says the phone tapping didn’t just target the princes- but literally hundreds of well known figures including senior politicians, TV stars and premiership footballers.

 

The NYT says the practice was endemic at the paper and then editor Andy Coulson encouraged it- and he is now the director of communications for the British government.

 

That means this is very embarrassing for Prime Minister David Cameron who has publicly stood by Coulson- and the opposition Labour party is now calling for a parliamentary inquiry and for Coulson’s resignation.

 

The scandal gets worse- the Guardian says the Metropolitan Police may have covered up information and refused to let victims know their phones had been tapped- so as not to upset the powerful Murdoch press.

 

Guardian columnist Charlie Brooker points out that aside from the Guardian British papers haven’t covered this story very much although it’s blowing up into a scandal of epic proportions-

 

He says there’s an elephant in the room here, and it’s the widespread complicity of British newspapers with this sort of illegal information gathering.

 

Moving onto Spain and the ceasefire announced this weekend by Basque terrorist group ETA-

 

Newspaper El Pais is pretty sceptical about it- their editorial is headlined ‘A ceasefire drop by drop’.

 

The paper says ETA is divided between those who want a peaceful political process and those who use violence-

 

A previous ceasefire was announced in 2006 but broken nine months later by rogue elements who killed two people in a bomb attack on Madrid’s Barajas airport- the paper says there’s no guarantee something like that won’t happen again.

 

It says ETA hasn’t definitively abandoned violence which was the condition the government imposed on them before talks can start- and so El Pais says the government should not talk to ETA until they prove the ceasefire is serious.

 

To Belgium now- where Francophone socialists and right wing Flemish nationalists have been trying to form a coalition government since elections in June threatened to split the country in two.

 

Now the negotiations have collapsed- and Francophone politicians are blaming the intransigence of Flemish nationalist leader Bart de Wever, saying they just can’t work with him.

 

Francophone politicians are now threatening to split Belgium in two- and French language newspaper le Soir says that’s the right strategy to take.

 

The paper says it’s playing well to francophone voters who want their polticians to take back the initiative- and make it clear to the Flemish that they won’t accept an accord at any price.

By Elena CASAS

COMMENT(S)

Archives

2017-10-17 Malta

'Black day for democracy': Malta in mourning after top journalist is murdered

IN THE WORLD PAPERS - Tuesday, October 17: It's a “black day” for democracy, the Maltese papers announce after one of its most prominent investigative journalists is murdered. In...

Read more

2017-10-17 France

Has the Weinstein scandal 'freed' women from their silence?

IN THE FRENCH PAPERS - Tuesday, October 17: Has the Harvey Weinstein scandal freed up women to speak about their own experiences of sexual harassment? This is what the papers are...

Read more

2017-10-16 Harvey Weinstein

Why was Hollywood so quick to shun Harvey Weinstein and not others?

IN THE WORLD PAPERS - Monday, October 16: The Austrian press looks at what's ahead for the country's probable new Chancellor Sebastian Kurz, who at 31 will be the youngest leader...

Read more

2017-10-16 France

'Squeal on your pig': French women share sexual assault experiences on Twitter

IN THE FRENCH PAPERS - Monday, October 16: Everyone's reacting to French President Emmanuel Macron's lengthy French TV interview but not everyone is impressed with his...

Read more

2017-10-13 nuclear Iran

Trump and the Iran nuclear deal

INTERNATIONAL PAPERS - Fri. 13.10.17: US President Donald Trump is expected to withdraw backing from the Iran nuclear deal, prompting mixed reactions in the regional press....

Read more