Don't miss




Calls for Zuckerberg to defend Facebook amid data scandal

Read more


'Gaddafi comes back to haunt Sarkozy'

Read more


Le français... and the world: Can Macron's plan boost French influence?

Read more


Parlez-vous français? Francophonia is the order of the day

Read more


India's missing women: The dark legacy of sex selection

Read more


What lies ahead for Gibraltar in a post-Brexit world?

Read more


Smile! It's International Happiness Day!

Read more


South Africa ordered to pay $15 million over death of 144 patients

Read more


UK launches inquiry into Facebook data scandal

Read more


Our Focus programme brings you exclusive reports from around the world. From Monday to Friday at 7.45 am Paris time.

Latest update : 2010-10-18

Press freedom under threat?

The ten year anniversary of the murder of Ukrainian investigative journalist Georgiy Gongadze comes as the country is hit by a climate of growing concern about press freedom.

"Jail Kuchma!" "Jail Litvin!" chanted demonstrators outside the Presidential administration in Kiev on Thursday evening. They were referring to former president Leonid Kuchma and current parliament speaker Volodymyr Litvin. Both are widely believed to have had a hand in Georgiy Gongadze's murder ten years ago.

Yet the prosecutor's office just published a report laying the blame solely on the former interior minister, Yuriy Kravchenko... who died in 2005. A little too convenient, said those who'd gathered to commemorate Gongadze's death.

Fears are running high in Ukraine that the bad old days are returning for media freedom. Those who oppose Viktor Yanukovych are extremely suspicious of his intentions. And the disappearance and presumed murder, in August, of another journalist, Vasyl Klymentyev, has drawn international attention.

In fact, the Klymentyev case is rather different. Whereas Gongadze had founded a major independent news website, Ukrainska Pravda, Klymentyev's Novy Stil was a low-circulation local publication, investigating corruption cases in Kharkiv. There's no suggestion the national authorities are involved. But so far, their failure to successfully investigate the crime is being seen as a bad sign.

Klymentyev's mobile phone was allegedly found at a reservoir near the eastern Ukrainian city, but Novy Stil's deputy editor Petro Matviienko is convinced that's a red herring. "They killed him in Kharkiv, and then brought not even the phone here, just the SIM card, and put it in another phone," he says.

At the Kharkiv Human Rights Protection Group, an NGO, Andriy Kristenko retains some optimism: "It could yet be that the national authorities will decide to use this case to show that they are tough on local authorities' abuses." But the broader picture, he says, is a dark one: "This government does not care about press freedom. Here, we are dealing with more serious human rights abuses - with torture cases. I wouldn't be surprised if, in two years time, I'd face jail for giving this kind of interview."

It's common to hear such dramatic views among opponents of Viktor Yanukovych. International observers have also expressed concern, albeit more moderately: Reporters Without Borders titled its report "Temptation to Control".

Ukraine's print media remain broadly free. But most Ukrainians get their news from television. Since Yanukovych came to power, TV journalists have reported increasing pressure from their management not to criticise the government. Three employees of the state channel UT-1 resigned in early September, citing editorial constraints. The channel's management said they really left due to low pay.

Low pay doesn't seem to be an issue for the channel's deputy director, Walid Harfouche, judging by the artworks and antiques in his plush office. Harfouche famously said that the state channel's role is to report on positive things the government is doing. He gladly repeated as much to France 24, but insisted on the second part of the statment: "and leave the criticism to the private channels".

Yet Ukraine's largest private channels are controlled by four oligarchs close to Yanukovych. "Ukraine is a young country", Harfouche explained by way of an excuse, noting with a broad grin that powerful business-people with political connections control media groups in France and other Western countries, too.

The owner of Ukraine's largest media group, Inter, Valeriy Khoroshkovsky, could hardly fit that description better. He is not only head of the secret services, the SBU, but also sits on the country's High Council of Justice. He flatly denies meddling in his channels' affairs. But Inter's court action against independent channels TVi and Channel 5 rather weakens his claim to support press freedom. Khoroshkovsky's group said the channels had obtained broadcast licenses illegally, and - perhaps helped by its owner's judicial connections - had those frequencies removed.

By Gulliver CRAGG



2018-03-20 Europe

What lies ahead for Gibraltar in a post-Brexit world?

As Brexit negotiations continue, the issue of the Irish border remains one of the trickiest issues. But what about Gibraltar, the UK territory that sits on the southern tip of...

Read more

2018-03-19 France

The surprising growth of evangelical churches in France

Although they remain a tiny minority in France, evangelical Christians are growing in number. There were 50,000 evangelical churchgoers back in 1950, but there are nearly 650,000...

Read more

2018-03-16 Europe

Russia's opposition weakened as Putin looks set for fourth term

On Sunday, Russians head to the polls for a presidential election. It's a contest that holds no surprises, with Vladimir Putin assured of winning a fourth term in office. Six...

Read more

2018-03-15 Americas

Haiti steps up cross-border fight against child trafficking

For the past few weeks, 120 Haitian police officers have been deployed on the bridge over the Massacre river to secure the border crossing between Haiti and the Dominican...

Read more

2018-03-14 Europe

With far right in power, Austria remembers Nazi Anschluss

This year, Austria is commemorating the 80th anniversary of the Anschluss, the country's annexation by Nazi Germany. For decades Austria presented itself as a victim of Adolf...

Read more