Open

Coming up

Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

IN THE PAPERS

It's No Go

Read more

DEBATE

Will They Stay or Will They Go?

Read more

AFRICA NEWS

Nigeria attack: Bomb blast in college in Kano

Read more

MEDIAWATCH

Scotland's relationship status: "It's complicated"

Read more

DEBATE

Hollande Press Conference: French President Tackles Record Unpopularity

Read more

FOCUS

Cleaning up Thailand's shady surrogacy industry

Read more

ENCORE!

The Biennale des Antiquaires: Where Miro meets million-dollar jewellery and antiques

Read more

THE OBSERVERS

Attacks on migrants in Tangiers and unwelcome stares from men in Cairo

Read more

AFRICA NEWS

Ebola virus: US to send 3,000 troops to West Africa

Read more

Our Focus programme brings you exclusive reports from around the world. From Monday to Friday at 7.45 am Paris time.

FOCUS

FOCUS

Latest update : 2010-10-18

Press freedom under threat?

The ten year anniversary of the murder of Ukrainian investigative journalist Georgiy Gongadze comes as the country is hit by a climate of growing concern about press freedom.

"Jail Kuchma!" "Jail Litvin!" chanted demonstrators outside the Presidential administration in Kiev on Thursday evening. They were referring to former president Leonid Kuchma and current parliament speaker Volodymyr Litvin. Both are widely believed to have had a hand in Georgiy Gongadze's murder ten years ago.

Yet the prosecutor's office just published a report laying the blame solely on the former interior minister, Yuriy Kravchenko... who died in 2005. A little too convenient, said those who'd gathered to commemorate Gongadze's death.

Fears are running high in Ukraine that the bad old days are returning for media freedom. Those who oppose Viktor Yanukovych are extremely suspicious of his intentions. And the disappearance and presumed murder, in August, of another journalist, Vasyl Klymentyev, has drawn international attention.

In fact, the Klymentyev case is rather different. Whereas Gongadze had founded a major independent news website, Ukrainska Pravda, Klymentyev's Novy Stil was a low-circulation local publication, investigating corruption cases in Kharkiv. There's no suggestion the national authorities are involved. But so far, their failure to successfully investigate the crime is being seen as a bad sign.

Klymentyev's mobile phone was allegedly found at a reservoir near the eastern Ukrainian city, but Novy Stil's deputy editor Petro Matviienko is convinced that's a red herring. "They killed him in Kharkiv, and then brought not even the phone here, just the SIM card, and put it in another phone," he says.

At the Kharkiv Human Rights Protection Group, an NGO, Andriy Kristenko retains some optimism: "It could yet be that the national authorities will decide to use this case to show that they are tough on local authorities' abuses." But the broader picture, he says, is a dark one: "This government does not care about press freedom. Here, we are dealing with more serious human rights abuses - with torture cases. I wouldn't be surprised if, in two years time, I'd face jail for giving this kind of interview."

It's common to hear such dramatic views among opponents of Viktor Yanukovych. International observers have also expressed concern, albeit more moderately: Reporters Without Borders titled its report "Temptation to Control".

Ukraine's print media remain broadly free. But most Ukrainians get their news from television. Since Yanukovych came to power, TV journalists have reported increasing pressure from their management not to criticise the government. Three employees of the state channel UT-1 resigned in early September, citing editorial constraints. The channel's management said they really left due to low pay.

Low pay doesn't seem to be an issue for the channel's deputy director, Walid Harfouche, judging by the artworks and antiques in his plush office. Harfouche famously said that the state channel's role is to report on positive things the government is doing. He gladly repeated as much to France 24, but insisted on the second part of the statment: "and leave the criticism to the private channels".

Yet Ukraine's largest private channels are controlled by four oligarchs close to Yanukovych. "Ukraine is a young country", Harfouche explained by way of an excuse, noting with a broad grin that powerful business-people with political connections control media groups in France and other Western countries, too.

The owner of Ukraine's largest media group, Inter, Valeriy Khoroshkovsky, could hardly fit that description better. He is not only head of the secret services, the SBU, but also sits on the country's High Council of Justice. He flatly denies meddling in his channels' affairs. But Inter's court action against independent channels TVi and Channel 5 rather weakens his claim to support press freedom. Khoroshkovsky's group said the channels had obtained broadcast licenses illegally, and - perhaps helped by its owner's judicial connections - had those frequencies removed.

By Gulliver CRAGG

COMMENT(S)

Archives

2014-09-18 children

Cleaning up Thailand's shady surrogacy industry

In the absence of rules, surrogacy has become a thriving - and shady - business in Thailand. But things could be about to change as a series of highly publicised cases have...

Read more

2014-09-17 referendum

Scottish referendum: Should I stay or should I go?

This Wednesday is the final day of campaigning before people living in Scotland vote on whether or not to leave the United Kingdom. Our correspondents in Scotland have been to...

Read more

2014-09-16 refugees

Italy: The search for missing migrants

As hundreds more migrants are feared dead in the Mediterranean, we're looking into the disappearance of many of those who do make it to Europe, hoping for a better life....

Read more

2014-09-15 refugees

Lebanon: Islamic State organisation advances on refugee camps

After Iraq and Syria, Lebanon appears to be the next theatre of operations for the radical Islamic State organisation. Arsal, a remote town on the Syrian border, has become the...

Read more

2014-09-12 World War I

The ghosts of German-ruled Namibia

Over a century ago, Germany colonised what is now know as Namibia. In the years that followed, tens of thousands of Africans were killed and all opposition was crushed. After its...

Read more