Open

Coming up

Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

IN THE PAPERS

Is Valls crying wolf?

Read more

IN THE PAPERS

Prospect of separation from Scotland stirs sadness in England and Wales

Read more

BUSINESS DAILY

No resolution in sight to Air France dispute

Read more

MEDIAWATCH

Fighting back against facial recognition

Read more

THE INTERVIEW

Iraqi Foreign Minister Ibrahim al-Jaafari

Read more

AFRICA NEWS

Central African Republic: UN takes over country's peacekeeping

Read more

WEB NEWS

News media urged not to show ISIS videos

Read more

DEBATE

Fighting the Islamic State group: What coalition against jihadists? (part 2)

Read more

DEBATE

Fighting the Islamic State group: What coalition against jihadists?

Read more

Our Focus programme brings you exclusive reports from around the world. From Monday to Friday at 7.45 am Paris time.

FOCUS

FOCUS

Latest update : 2010-10-18

Press freedom under threat?

The ten year anniversary of the murder of Ukrainian investigative journalist Georgiy Gongadze comes as the country is hit by a climate of growing concern about press freedom.

"Jail Kuchma!" "Jail Litvin!" chanted demonstrators outside the Presidential administration in Kiev on Thursday evening. They were referring to former president Leonid Kuchma and current parliament speaker Volodymyr Litvin. Both are widely believed to have had a hand in Georgiy Gongadze's murder ten years ago.

Yet the prosecutor's office just published a report laying the blame solely on the former interior minister, Yuriy Kravchenko... who died in 2005. A little too convenient, said those who'd gathered to commemorate Gongadze's death.

Fears are running high in Ukraine that the bad old days are returning for media freedom. Those who oppose Viktor Yanukovych are extremely suspicious of his intentions. And the disappearance and presumed murder, in August, of another journalist, Vasyl Klymentyev, has drawn international attention.

In fact, the Klymentyev case is rather different. Whereas Gongadze had founded a major independent news website, Ukrainska Pravda, Klymentyev's Novy Stil was a low-circulation local publication, investigating corruption cases in Kharkiv. There's no suggestion the national authorities are involved. But so far, their failure to successfully investigate the crime is being seen as a bad sign.

Klymentyev's mobile phone was allegedly found at a reservoir near the eastern Ukrainian city, but Novy Stil's deputy editor Petro Matviienko is convinced that's a red herring. "They killed him in Kharkiv, and then brought not even the phone here, just the SIM card, and put it in another phone," he says.

At the Kharkiv Human Rights Protection Group, an NGO, Andriy Kristenko retains some optimism: "It could yet be that the national authorities will decide to use this case to show that they are tough on local authorities' abuses." But the broader picture, he says, is a dark one: "This government does not care about press freedom. Here, we are dealing with more serious human rights abuses - with torture cases. I wouldn't be surprised if, in two years time, I'd face jail for giving this kind of interview."

It's common to hear such dramatic views among opponents of Viktor Yanukovych. International observers have also expressed concern, albeit more moderately: Reporters Without Borders titled its report "Temptation to Control".

Ukraine's print media remain broadly free. But most Ukrainians get their news from television. Since Yanukovych came to power, TV journalists have reported increasing pressure from their management not to criticise the government. Three employees of the state channel UT-1 resigned in early September, citing editorial constraints. The channel's management said they really left due to low pay.

Low pay doesn't seem to be an issue for the channel's deputy director, Walid Harfouche, judging by the artworks and antiques in his plush office. Harfouche famously said that the state channel's role is to report on positive things the government is doing. He gladly repeated as much to France 24, but insisted on the second part of the statment: "and leave the criticism to the private channels".

Yet Ukraine's largest private channels are controlled by four oligarchs close to Yanukovych. "Ukraine is a young country", Harfouche explained by way of an excuse, noting with a broad grin that powerful business-people with political connections control media groups in France and other Western countries, too.

The owner of Ukraine's largest media group, Inter, Valeriy Khoroshkovsky, could hardly fit that description better. He is not only head of the secret services, the SBU, but also sits on the country's High Council of Justice. He flatly denies meddling in his channels' affairs. But Inter's court action against independent channels TVi and Channel 5 rather weakens his claim to support press freedom. Khoroshkovsky's group said the channels had obtained broadcast licenses illegally, and - perhaps helped by its owner's judicial connections - had those frequencies removed.

By Gulliver CRAGG

COMMENT(S)

Archives

2014-09-15 refugees

Lebanon: Islamic State organisation advances on refugee camps

After Iraq and Syria, Lebanon appears to be the next theatre of operations for the radical Islamic State organisation. Arsal, a remote town on the Syrian border, has become the...

Read more

2014-09-12 World War I

The ghosts of German-ruled Namibia

Over a century ago, Germany colonised what is now know as Namibia. In the years that followed, tens of thousands of Africans were killed and all opposition was crushed. After its...

Read more

2014-09-11 humanitarian action

Calais struggles with flood of UK-bound migrants

For years, the northern French city of Calais has been a transit point for some of the world's most desperate people: migrants from countries like Syria, Eritrea, Afghanistan and...

Read more

2014-09-10 sport

Invictus Games: Veterans continue fight on home front

In the UK, hundreds of injured servicemen and women have gathered from 13 countries for the first Invictus Games, the brainchild of Prince Harry. Based on a similar idea in the...

Read more

2014-09-09 India

'Linguistic Apartheid' in India?

In India, a simple English test has caused thousands of students to hold protests. They say the entrance exam for the civil service is elitist and discriminatory. In a country of...

Read more