Open

Coming up

Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

THE BUSINESS INTERVIEW

The 'Stagnation trap', with Catherine Mann, Chief Economist at OECD

Read more

ENCORE!

'An American in Paris', a truly transatlantic collaboration

Read more

BUSINESS DAILY

Oil prices 'could fall further' without OPEC output cut

Read more

IN THE PAPERS

How not to argue over Thanksgiving dinner

Read more

IN THE PAPERS

Just how green is François Hollande?

Read more

WEB NEWS

USA: African Americans call for boycott of 'Black Friday'

Read more

AFRICA NEWS

Sierra Leone: UN won't meet December 1st target for containing Ebola virus

Read more

MEDIAWATCH

Sarkozy criticised for comments about former justice minister's origins

Read more

INSIDE THE AMERICAS

Mexico kidnappings: Mother speaks out over missing daughter

Read more

Europe

Key players in the News Corp phone-hacking case

Text by FRANCE 24

Latest update : 2011-07-26

Journalists at the News of the World, the British tabloid owned by Rupert Murdoch, have been accused of illegally intercepting telephone messages since 2005. FRANCE 24 takes a look at some of the key figures in a case that has gripped Britain.

Journalists working for the News of the World, a British tabloid owned by Rupert Murdoch, have been accused of illegally intercepting the private telephone messages and voice mails of politicians, celebrities, members of the royal household, families of the victims of the July 7 bombings and most recently, the missing victim in a high-profile criminal case.

The scandal originally broke in 2005, when the News of the World published a story about Prince William’s knee injury, prompting fears that his aides' voicemail messages had been intercepted and leading to a police inquiry.

The increasingly complex, far-reaching scandal has unravelled over the past few years, with implications for the media, the police, politicians and the privacy rights of ordinary Britons.   

FRANCE 24 takes a look below at some of the key figures involved in the allegations.
 




Rupert Murdoch: As chairman and CEO of his News Corporation media conglomerate, the influence of the Australian-American mogul who owns News of the World’s parent company cannot be overestimated; among his other holdings, Rupert Murdoch owns The Wall Street Journal and founded the US-based Fox Broadcasting Company. He took a strong position after reports surfaced of the journalists’ alleged phone-hacking practices, apologising “unreservedly” in April for “past practices” and vowing to compensate victims. Murdoch has also issued apologies throughout the UK press and met with the family of Milly Dowler to apologise in person.

James Murdoch: Until the phone-hacking scandal broke, James was widely tipped to be the heir to his father’s media empire. However his clumsy handling of the escalating crisis and public admission to paying off victims of hackings could see him arrested, even jailed. On July 19 he will face a parliamentary hearing along with his father and former colleague Rebekah Brooks.

Milly Dowler: Milly Dowler disappeared on the way to her home in Surrey on March 21, 2002. As the case of the missing 13-year-old made headlines across Britain, News of the World journalists hacked into Dowler’s full voicemail inbox and read her messages before deleting them, sparking false hope that the girl was alive. Police now fear that vital evidence may have been destroyed in the process. Dowler’s body was found in September 2002; a convicted serial killer, Levi Bellfield, was jailed for life earlier this year for her murder.  

Rebekah Brooks: At the time of the Milly Dowler murder case in 2002, Rebekah Brooks was editor in chief of the News of the World. She later ran its parent company, News International, a UK-based subsidiary of Murdoch’s News Corp, before resigning on July 15. She was criticised for ignoring the hacking allegations that surfaced during the Dowler case but has since promised to punish those responsible if the claims are proven right. Brooks was arrested by appointment on July 17 after agreeing to help police with enquiries – and released on bail during the evening. Her lawyer said the next day that this would not prevent her from attending a parliamentary hearing on July 19 along with Rupert and James Murdoch.  

David Cameron: The British prime minister called for an inquiry into the phone hacking allegations in parliament on July 6 after coming under fire from opposition leaders for failing to show leadership on the issue. Cameron is implicated in the scandal because of his decision to hire former News of the World editor Andy Coulson as his press adviser. Cameron defended this decision at a press conference on July 8, saying he had wanted to give Coulson a “second chance” and had received “assurances” that Coulson had not been involved in phone hackings. This runs counter to Guardian editor Alan Rusbridger’s claim that he personally warned Ed Llewellyn, Cameron’s chief of staff, against hiring Coulson. Cameron has also been seen enjoying a close friendship with Rebekah Brooks, his Oxfordshire neighbour, who allegedly suggested he should hire Coulson as someone “acceptable” to the Murdoch clan. On July 18, Cameron postponed parliament’s summer recess as the phone-hacking scandal continued to ripple through Westminster.

Andy Coulson: Andy Coulson was accused of endorsing the use of telephone taps while he was editor of the News of the World from 2003 to 2007. He resigned in 2007 after the paper’s royal correspondent, Clive Goodman, was convicted of hacking into messages left for members of the royal household. Later that year he became director of communications for Prime Minister David Cameron but resigned from the post on January 21, 2011, after fresh hacking allegations surfaced. Coulson has denied any knowledge of hacking activities at the newspaper, but he was arrested in the wake of the Milly Dowler revelations and bailed until October.

Neil Wallis: The deputy editor of the now-defunct tabloid News of the World under Andy Coulson from 2003-2007, he was nicknamed the “wolfman” by fellow journalists for his facial hair and foul temper. After leaving journalism in 2009, Wallis moved into PR and his company Chamy Media was used by the Metropolitan police from October 2009 to September 2010. Over the weekend of July 16-17, it emerged that Sir Paul Stephenson, head of the Metropolitan police, accepted a 12,000 GBP stay at Champneys Health spa, a company which then employed Wallis for PR work. Stephenson promptly resigned over the allegations. Wallis has been arrested as part of the continuing investigation into phone hackings at the News of the World.  

Elisabeth Murdoch: Rupert Murdoch’s daughter is seen as the most likely heir to her father’s empire after revelations surfaced that she urged Rebekah Brooks’s resignation – despite the insistence of her brothers James and Lachlan that Brooks merely take a leave of absence.

Sir Paul Stephenson: As Commissioner of the Metropolitan Police Service, known as Scotland Yard, Sir Paul Stephenson was Britain’s top law enforcement official. On July 17, he announced his resignation, citing “the ongoing speculations and accusations relating to the Met’s links with News International at a senior level”. Stephenson maintains that he’s innocent and did not know that Neil Wallis was a suspect in the phone-hacking scandal.

John Yates: John Yates, Scotland Yard’s number two and its top counter-terrorism officer, stepped down on July 18, a day after Sir Paul Stephenson quit the force. Yates was specifically criticised over his decision in 2009 not to investigate evidence into voicemail hacking at the News of the World, and over the recruitment of Neil Wallis. Yates faced a parliamentary grilling on July 12, after which MP Keith Vaz called his testimony “unconvincing”. His resignation came after he was informed that he would be suspended from his position.

Les Hinton: One of Rupert Murdoch’s closest advisors over the last 50 years, Hinton resigned from his positions as chief executive of Dow Jones and publisher of The Wall Street Journal in July 2011 amid questions over how much he knew about phone hackings.

Andy Hayman: The former head of the original investigation into the hacking scandal in 2006, Hayman left Scotland Yard in 2007 following questions over business expenses he had filed for lunches with News International reporters. After leaving his police post, Hayman was hired as a reporter by News Corporation’s daily The Times. On July 12, Hayman faced questions by lawmakers for failing to investigate the phone-hacking allegations sufficiently.

Glenn Mulcaire - the private detective at the heart of the scandal

Glenn Mulcaire: A former football player and private consultant who was repeatedly hired by the News of the World, Glenn Mulcaire was sentenced to six months in prison in January 2007 in connection with a phone-hacking scandal involving voicemail messages left for members of the royal household.  He has since been implicated in hacking the mobile phones of several celebrities and public figures, as well as in the Dowler case. Mulcaire has been arrested once more and released on bail until October.  

Clive Goodman: Implicated along with Mulcaire in the wiretapping case involving Buckingham Palace, the News of the World’s former royal correspondent was sentenced to four months in prison in January 2007 for illegal phone tapping.

Brian Paddick:
The former deputy assistant commissioner for London’s metropolitan police, Brian Paddick is seeking a judicial review of how police handled the initial reports of phone hacking. Paddick says he believes his phone has also been hacked by a newspaper.

Sienna Miller:
In June 2011 the British actress settled a case against the News of the World for £100,000 ($160,000) in damages and costs after the paper admitted liability in hacking her mobile phone. The paper formally apologised for causing Miller “harassment and distress”.

Paul Gascoigne, Chris Bryant, Jude Law, Sky Andrew: Former footballer Paul Gascoigne’s civil suit against News Group Newspapers, the News Corp subsidiary that owns the News of the World, will go before the High Court in January 2012 as one of the test cases that could pave the way for suits to be brought by scores of other alleged phone hacking victims. Former Labour Party minister Chris Bryant, actor Jude law and sports agent Sky Andrew are also bringing test cases against News Group Newspapers over phone hacking claims.   

Max Clifford:
The celebrity publicist brought a private suit against the News of the World in a 2008 phone hacking case and reportedly received a settlement worth £1 million.

 

Date created : 2011-07-06

  • UNITED KINGDOM

    British PM calls for official phone-hacking inquiry

    Read more

  • UK - CRIME

    Cameron 'shocked' by tabloid voicemail hacking allegations

    Read more

  • MEDIA

    Murdoch bids for all of pay-TV giant BSkyB

    Read more

COMMENT(S)