Don't miss




'Entente cordiale', but at what cost on the road to Brexit?

Read more


Bye-EU Tapestry is not to all tastes

Read more


Maverick Mélenchon: French far-left launches its own web TV

Read more


Rise of sandstorms plagues Middle East

Read more


Superjumbo travel: Discussing the future of the A380

Read more


Fighting unemployment: Millions of Indians face layoffs amid shrinking job market

Read more


Deneuve vs. #MeToo: Exploring feminism 'à la française'

Read more


Meryl Streep on gender equality: 'Something has cracked wide open'

Read more


Trump's presidency, one year in: 365 days of outrageous tweets and blunders

Read more


Wikileaks releases uncensored US cables

Text by News Wires

Latest update : 2011-09-02

Wikileaks disclosed its entire archive of classified US State Department cables on Friday, much or all of which was uncensored. Major newspapers that have previously worked with the whistle-blowing website condemned the move as risky and deplorable.

AP - WikiLeaks disclosed its entire archive of U.S. State Department cables Friday, much if not all of it uncensored – a move that drew stinging condemnation from major newspapers who in the past collaborated with the anti-secrecy group’s efforts to expose corruption and double-dealing.
Many media outlets, including The Associated Press, previously had access to all or part of the uncensored tome. But Wikileaks’ decision to post the 251,287 cables on its website makes potentially sensitive diplomatic sources available to anyone, anywhere at the stroke of a key.
American officials have warned that the disclosures could jeopardize vulnerable people such as opposition figures or human rights campaigners.
A joint statement published on the Guardian’s website said that the British publication and its international counterparts – The New York Times, Spanish daily El Pais and German newspaper Der Spiegel – “deplore the decision of WikiLeaks to publish the unredacted State Department cables, which may put sources at risk.”
Le Monde, the French daily which also published some of WikiLeaks’ documents, will join other media partners in signing the statement, according to executive editor Sylvie Kauffmann.
Previously international media outlets – and WikiLeaks itself – had redacted the names of potentially vulnerable sources, although the standard has varied and some experts warned that even people whose names had been kept out of the cables were still at risk.
But now many, and possibly even all, of the cables posted to the WikiLeaks website carried unredacted names, making it easy to identify dissidents in authoritarian countries such as Russia, China or Myanmar.
WikiLeaks staff members have not returned repeated requests for comment sent in the past two days. But in a series of messages on Twitter, the group seemed to suggest that it had no choice but to publish the archive because copies of the document were already circulating online following a security breach.
WikiLeaks has blamed the Guardian for the blunder, pointing out that a sensitive password used to decrypt the files was published in a book put out by David Leigh, one of the paper’s investigative reporters and a collaborator-turned-critic of WikiLeaks founder Julian Assange.
But the Guardian, Leigh and others have rejected the claim. Although the password was in fact published in Leigh’s book about seven months ago, Guardian journalists have suggested that the real problem was that WikiLeaks posted the encrypted file to the Web by accident and that
Assange never bothered to change the password needed to unlock it.
In their statement, the Guardian’s international partners lined up to slam the 40-year-old former computer hacker.
“We cannot defend the needless publication of the complete data – indeed, we are united in condemning it,” the statement read, before adding: “The decision to publish by Julian Assange was his, and his alone.”
The media organizations’ rejection is a further blow to WikiLeaks, whose site is under financial embargo and whose leader remains under virtual house arrest in an English country mansion pending extradition proceedings to Sweden on unrelated sexual assault allegations.
WikiLeaks, an anti-secrecy site devoted to unveiling corruption and conspiracy, has in the past relied on mainstream partners to organize and promote its spectacular leaks of classified information – including U.S. intelligence documents detailing the wars in Iraq and Afghanistan.
Amid the latest controversy, the press freedom group Reporters Without Borders said it had temporarily suspended its WikiLeaks “mirror site.” Such sites act as carbon-copies of their originals, relieving pressure due to heavy traffic and preserving data in case of attack.
In a statement, Reporters Without Borders said it had “neither the technical, human or financial resources to check each cable” for information that could harm innocent people and thus “has to play safe.”
The U.S. State Department has also condemned the latest release.


Date created : 2011-09-02


    WikiLeaks accuses UK daily over US cable leaks

    Read more


    WikiLeaks ‘endangers informants’, says US

    Read more


    British court defers Assange extradition decision

    Read more