Don't miss




‘Mexico will not finance US wall,’ foreign minister says

Read more


African nations need to prepare for potential return of thousands of jihadists

Read more


DR Congo former child soldiers awarded $10 mn in damages in landmark ruling

Read more


Website roots out "Rotten Apples"

Read more


Putin's press conference, Alabama election, One Planet Summit, Brexit Phase II, Disney & Fox

Read more

#TECH 24

WorldRemit: Helping migrant workers send money back home

Read more


The challenges awaiting the new leader of South Africa's ANC

Read more


Bangladeshi PM calls violence in Myanmar 'unacceptable'

Read more


Was 2017 the worst year for the environment?

Read more


Al Jazeera buys Al Gore's struggling TV channel

Text by News Wires

Latest update : 2013-01-03

The Qatar-based al Jazeera news station on Wednesday purchased Current TV, a struggling US cable channel co-founded by former US vice president Al Gore, in a deal that will allow al Jazeera to reach millions more US viewers.

The pan-Arab news giant Al-Jazeera bought Current TV, a struggling US cable channel, Wednesday in a deal aimed at giving the Qatar-based broadcaster the scope to challenge major American TV networks.

Current, co-founded by former US vice president Al Gore, announced the sale in a statement that was later confirmed by Al-Jazeera. The acquisition will allow the latter to reach millions more US homes than it does at present.

The financial terms of the deal were not immediately disclosed, but Forbes reported that a possible value of $400 million could net Gore $100 million.

The purchase of Current will coincide with Al-Jazeera launching a US-based channel, heralding a push for vastly broader visibility in American homes, on the back of strong US use of its existing English service on the Internet.

And it will put the broadcaster, which is financed by the Qatari government, into closer competition with CNN and other US news channels, as Al-Jazeera is offered only by a handful of American cable and satellite distributors.

Although Current TV has been struggling for ratings, it nonetheless reaches 60 million American households, according to its own figures.

"We are proud and pleased that Al-Jazeera, the award-winning international news organization, has bought Current TV," said Gore, the San Francisco-based channel's chairman, and Joel Hyatt, co-founder and CEO, in a statement.

Al-Jazeera, in a separate statement, said its new channel would be based in New York and will provide both domestic and foreign news for American viewers when it is launched this year, and increase its existing US staffing levels to more than 300.

In addition to existing Al-Jazeera news bureaus in New York, Washington, Los Angeles, Miami and Chicago, Al-Jazeera will open additional bureaus in key locations across the United States, the company said.

"By acquiring Current TV, Al-Jazeera will significantly expand our existing distribution footprint in the US, as well as increase our newsgathering and reporting," said Al-Jazeera Director General Ahmed bin Jassim Al Thani.

Al Jazeera's decision to create a US-based news channel was based in part on the fact that Americans have already shown a great demand for its news and programs, the company said.

"Almost 40 percent of all online viewing of Al-Jazeera English comes from the United States," it added in the statement.

The New York Times reported that Al-Jazeera was expected to name the new channel "Al-Jazeera America," instead of using its existing English-language vehicle Al-Jazeera English, capitalizing on Current's US audience reach.

Hyatt told staff in an email that he and Gore would serve on the advisory board of Al-Jazeera America. "We look forward to helping build an important news network," Hyatt added, according to the Times report.

Current Media, founded in 2005, operates Current TV, and reaches households in Britain, as well as the United States. It also operates a youth-focused website, where users can submit their own content.

The channel has won two Emmy Awards and other honors. It reaches 71 million households worldwide.

But The Times said a sale was considered because of low ratings, with an average of just 42,000 people watching Current TV last year.


Date created : 2013-01-03


    French weekly publishes 'Life of Mohammed' cartoons

    Read more


    Egyptian satirist to be investigated for Morsi 'insult'

    Read more


    Video of Toulouse shootings will not be aired, Al Jazeera says

    Read more