Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

EYE ON AFRICA

Court ruling expected on Gabon's contested election results

Read more

MEDIAWATCH

Clinton's Comedy Turn

Read more

THE WORLD THIS WEEK

Sarkozy's Populist Pivot, Bahamas Leaks, Syria Truce, Rome Olympic Bid (Part 2)

Read more

THE WORLD THIS WEEK

US Police Shootings: Race relations and the race to the White House (Part 1)

Read more

#TECH 24

Breaking the wall between technology and people

Read more

FRANCE IN FOCUS

Rural France: Challenges and opportunities

Read more

REPORTERS

Video: In Burma, ex-political prisoners struggle to return to normal life

Read more

ENCORE!

Xavier Dolan: Wunderkind of Québecquois cinema

Read more

FOCUS

The battle for UK Labour’s leadership

Read more

Europe

Greek public broadcaster ERT goes back on-air

© afp

Text by News Wires

Latest update : 2013-07-11

Greek public TV resumed broadcasts late Wednesday, a month after austerity measures forced ERT to lay off staff and go off the air. ERT programming will focus on documentaries and a news ticker until new staff is hired in the fall, officials said.

Greek public television went back on air late Wednesday screening a movie, one month after the government abruptly pulled the plug on state broadcaster ERT causing national and international uproar.

The broadcaster started showing an old Greek movie, with the images on the screen freezing occasionally.

ERT's frequencies had been broadcasting a backdrop reading "Greek public television" (EDT) and featuring a globe and coloured waves since early on Wednesday.

Earlier the deputy minister responsible for public TV, Pantelis Kapsis, told AFP that broadcasts would resume and "will consist mainly of documentaries and a news ticker from news agencies."

The government plans to run a temporary programme for about two months, until new staff is hired for a new broadcaster to start running in the autumn.

"There will be an open call to journalists," Kapsis said.

Press unions have called a five-hour work stoppage on Thursday, to protest the government's broadcast of EDT from a private studio, without the participation of former ERT staffers.

The unions called Wednesday's broadcast "unconstitutional and undemocratic" in a statement.

On June 11, the government suddenly pulled the plug on state broadcaster ERT, making nearly 2,600 employees redundant.

The move caused national and international uproar and nearly brought down the government, forcing conservative Prime Minister Antonis Samaras to carry out a cabinet reshuffle.

Greece's top administrative court later ruled that ERT's shutdown was within the state's rights, but it told the government it still needed to have public broadcasts in some form as soon as possible.

The government has said ERT was hopelessly inefficient and ate up 300 million euros ($389 million) a year.

Refusing to accept their dismissal, ERT staff have taken over the station's headquarters north of Athens and have maintained a rogue broadcast since June 11, with help from the European Broadcasting Union.

(AFP)

 

Date created : 2013-07-11

  • GREECE

    Greek court overturns closure of state broadcaster

    Read more

  • GREECE

    Greek party quits govt over closure of ERT broadcaster

    Read more

  • GREECE

    Greek state broadcaster remains off-air despite ruling

    Read more

COMMENT(S)