Open

Coming up

Don't miss

Replay


LATEST SHOWS

AFRICA NEWS

A landslide victory for the 'invisible candidate' in Algeria's Presidential polls

Read more

THE WORLD THIS WEEK

The World This Week - 18 April 2014

Read more

THE WORLD THIS WEEK

The World This Week - 18 April 2014 (part 2)

Read more

MEDIAWATCH

Presidential adviser resigns over "shoe-shine scandal"

Read more

#THE 51%

Breaking stereotypes

Read more

#TECH 24

Galaxy S5 v. HTC One (M8): Which is the right one for you?

Read more

FRANCE IN FOCUS

New PM Manuel Valls outlines priorities

Read more

FASHION

Jean-Marc Loubier, bags and shoes.

Read more

ENCORE!

Hip-hop musician Beat Assailant on mixing the sounds of the city

Read more

  • French journalists abducted in Syria freed

    Read more

  • South Korea ferry captain defends decision to delay evacuation

    Read more

  • In pictures: Good Friday celebrated across the globe

    Read more

  • VIDEO: Anti-Semitic leaflets in Eastern Ukraine condemned

    Read more

  • Bouteflika, the ghost president

    Read more

  • Does Valls’ upcoming Vatican trip violate French secularism?

    Read more

  • Ukraine separatists say ‘not bound’ by Geneva deal

    Read more

  • Abel Ferrara’s hotly awaited DSK film to premiere on web

    Read more

  • Obama signs bill to block controversial Iran diplomat from UN post

    Read more

  • Ukraine: ‘One bloody incident could scupper Geneva deal’

    Read more

  • Astronomers discover Earth-like planet that could support life

    Read more

  • Indian election: Votes for sale

    Read more

  • World honours Garcia Marquez’s magical literary legacy

    Read more

  • In pictures: Iranian woman pardons son’s killer at the gallows

    Read more

  • Algeria's ailing Bouteflika clinches fourth term amid fraud claims

    Read more

  • Top Hollande adviser resigns over conflict of interest accusation

    Read more

  • West African Ebola outbreak caused by new strain of virus

    Read more

  • In Prijedor, survivors fight to keep memory alive

    Read more

  • Mob launches deadly attack on UN shelter for S. Sudan civilians

    Read more

  • Stagehand of God? Maradona's legendary goal inspires a play

    Read more

Asia-pacific

Jailed reporter 'confesses' on Chinese state TV

© Photo: AFP

Text by News Wires

Latest update : 2013-10-26

A Chinese journalist detained after he alleged financial misdeeds at a state-owned company apologised on TV on Saturday, with state media reports saying that he has admitted the reports were "unverified and false".

A Chinese journalist arrested over a series of articles criticising a partly state-owned firm appeared on public television Saturday to apologise, with state media saying he admitted the articles were "unverified and false".

Chen Yongzhou's newspaper, the New Express, made headlines around the world earlier in the week when it ran a rare front-page appeal for his release and said it stood by the reports, but was not immediately available to comment on his apology.

Appearing on Chinese state broadcaster CCTV on Saturday, Chen, wearing a green prison uniform, looked into the camera as he apologised to Zoomlion, the firm targeted in his articles.

"I'm willing to admit my guilt and to show repentance. I offer sincere apologies to Zoomlion, which has suffered a loss, to the public trust of the news industry as well as to my family who all suffered. For the shareholders of Zoomlion... I apologise too," he said.

The admission was met with scepticism on Weibo, the Chinese version of Twitter, with one user named Zhuiliu saying: "It's the trend now to confess on TV without a trial or seeing a lawyer."

Another commentator, using the handle Shi Shusi, said: "There is a strong law to safeguard companies, but not one for the media."

A third wrote: "CCTV has become a private court!"

Chen was detained last Friday on "suspicion of damaging business reputation" after he wrote a series of articles on "financial problems" at Zoomlion, a partly state-owned construction machinery manufacturer.

The New Express on Wednesday ran a full-page editorial on its front page to call for Chen's release, a rare example of media defying authorities that drew an outpouring of sympathy and support online.

China's media regulator also vowed to protect "lawful reporting rights", state media said, in an unusual official intervention over press freedom.

Official state news agency Xinhua said that Chen had admitted to "having released unverified and untrue stories about a company for money and fame and expressed his apology", citing police. It said that he had acted "at the request of others" without elaborating.

"I did this mainly because I hankered after money and fame. I've been used. I've realised my wrongdoing. I've violated the ethics of journalism," it quoted him as saying.

"I've been reflecting a lot on how these things happened. I am probably not the only one in today's press world (to commit this kind of practice), and the entire news industry should take this as a lesson."

Xinhua said Chen fabricated facts and wrote more than 10 reports based on "supplied materials".

In his published articles, Chen accused Zoomlion of providing fraudulent accounting figures such as inflated profit data, and of a suspicious management buyout that caused "losses to state assets".

Zoomlion is about 20 percent owned by the state, and is listed on the Hong Kong and Shenzhen stock exchanges with a total market capitalisation of more than $8 billion.

In an interview with Chinese news portal Sina, a Zoomlion representative said New Express's allegations were groundless.

But New Express said that they had reviewed Chen's articles and found no significant errors.

"We have always thought that as long as we report in a responsible way, there would be no problem," it said in its editorial defending Chen.

China's General Administration of Press and Publication, Radio, Film and Television (GAPPRFT) -- a key part of Beijing's mechanisms to control the media -- said it was "highly concerned" by Chen's detention.

Chinese media were also largely critical of Chen's arrest, accusing police of abuse of power.

The authorities have launched a broad crackdown on "online rumours", with a recent rule saying that Internet users could face three years in prison for writing defamatory messages that are then re-posted 500 times.

The case comes amid a wide anti-corruption drive in China, which has already claimed the scalps of Bo Xilai, one of the ruling Communist party's top-ranking politicians, Jiang Jiemin, who once oversaw state-owned firms, and Liu Tienan, previously the deputy director of China's National Development and Reform Commission.

(AFP)

 

Date created : 2013-10-26

  • CHINA

    Chinese daily takes on police over jailed reporter

    Read more

  • FRANCE-CHINA

    China intimidates FRANCE 24 reporter over Tibet film

    Read more

  • FRANCE

    Insulting French president no longer an offence

    Read more

Comments

COMMENT(S)